FIAT LUX!
Razdoblje 19. st. donijelo je svijetu niz znanstvenih otkrića, a svoj vrhunac znanstvena revolucija doživjela je u 2. pol. 19.st. otkrićem električne energije. Na pragu novog stoljeća počinju se graditi prve elektrane u svijetu, ali i u Hrvatskoj koja tada nije zaostajala u razvijanju i implementiranju novih znanstvenih ideja i otkrića. Dapače, Dalmacija će ostati zapisana u povijesti kao prvo mjesto na svijetu gdje će izmjenična struja obasjati ulice jednog grada. Pod vodstvom dvojice vizionara i humanista, gradonačelnika Ante Šupuka i inženjera Vjekoslava pl. Meichsnera, u Šibenik je stigla izmjenična struja proizvedena u elektrani na rijeci Krki i grad je, 28. kolovoza 1895.g., u 20 sati i 20 minuta, osvijetljen s 1216 žarulja s bambusovim vlaknom, postavljenima na mjestima petrolejskih ferala, na međusobnoj udaljenosti od 45 metara.

Uskoro će zasvijetliti većina šibenskih ulica na kojima će sudar novog i starog svijeta biti očit svaku večer i svako jutro, kada su stari gradski picaferaji (nažigači) ručno palili i gasili prve električne svjetiljke: svjetiljke sa zidova šibenskih kuća spuštali bi do visine glave te pojedinačno svaku žarulju palili i potom dizali užetom do vrha konzole na kojoj je stajala. Koliko je ovaj pothvat iz 1895.g. bio velik, govori i činjenica da je najstarija elektrana izmjenične struje na Niagari, puštena u rad dva dana prije ove šibenske, struju počela isporučivati gradu Buffalu tek godinu dana nakon što je struja s Krke osvijetlila „svjetski“ Šibenik.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Nakon velikog potresa u Zagrebu 9.11.1880. godine krenula je velika obnova grada i većina zgrada je sanirana do Božića 1880. godine.Pojedine zgrade i sakralni objekti obnavljat će se kroz nekoliko godina. Nakon velikog potresa 1880. godine Zagreb je postao jedan prekrasan srednjoeuropski grad koji pripada zapadnom svijetu Austro – Ugarske monarhije. Kao najveći projekt moramo istaknuti ideju Zelene potkove Milana Lenuzzija, najznačajnijeg urbanističkog zahvata u 19. stoljeću u Zagrebu. U centru Zagreba nastaje jedna prekrasna urbanistička cjelina koja se sastoji od niza parkova i perivoja koji i danas krase naš grad. Zagreb postaje moderan grad, a Zelena potkova temelj za daljnji razvoj donjeg grada. Učenici Gimnazije Lucijana Vranjanina iz Zagreba istražili su ovaj zahvat u jeku problema oko obnove grada nakon potresa 2020. godine.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Godine 1853. Pula je izabrana za glavnu ratnu luku Habsburške Monarhije. Habsburška, a od 1867. i austrougarska vladavina godina najvećem je istarskom gradu podarila veliki prosperitet. Zahvaljujući njenoj vladavini, investicijama i činjenici da je Pulu proglasila glavnom vojnom lukom. Provodili su se ubrzani koraci modernizacije, te je pored velike uloge glavne ratne luke, Pula svojim sadržajima konkurirala ostalim razvijenim gradovima tadašnje Monarhije. Između modernih građevina, austrougarska ostavština je i jedinstveno Mornaričko groblje. Učenici osmih razreda OŠ Veli Vrh Pula su pod mentorstvom učitelja Igora Jovanovića proučavali europsku povijest putem pulskog Mornaričkog groblja, spomenika i motiva na nadgrobnim spomenicima koji se na groblju nalaze.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Krajem 19. stoljeća, u doba Austro-Ugarske Monarhije, na području močvarnog kraja Neretve planiran je i obavljen izazovan građevinski pothvat koji je iziskivao velika tehnička sredstva, novac i stručna znanja. Uspješno je skraćena i osigurana plovidba proširivanjem postojećega korita i kopanjem novih prokopa te je uređeno ušće Neretve. Učenici Srednje poljoprivredne i tehničke škole iz Opuzena pod mentorstvom profesorice Martine Glučine istražili su kako je provedena regulacija rijeke Neretve te kako je sigurnost plovidbe rijekom utjecala na gospodarski razvoj neretvanskoga kraja.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

U doba Austro-Ugarskoga Carstva Osijek je poprimio i oblikovao identitet srednjoeuropskoga grada te ga zadržao do II. svjetskog rata. Brojni trendovi koji su se pojavljivali u Beču i Budimpešti odjeknuli su vrlo brzo i u Osijeku. Kino Urania križište je nekoliko takvih utjecaja. Učenice i učenici III. gimnazije Osijek, pod mentorstvom profesora Vedrana Ristića, istražili su što je to europsko u Osijek donijela zgrada kina Urania. Istražili su i otkrili kako je to zdanje Viktora Axmanna, koje je i danas u svojoj prvotnoj funkciji, Osječanima donijelo početke kinematografije, vrhunac secesijske umjetnosti te unaprijedilo djelatnost osječkih masona.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Sharing european histories projekt je koji je pokrenula zaklada Evens u suradnji s europskom udrugom nastavnika povijesti (EUROCLIO). Svrha projekta je razvijati nastavne strategije o poučavanju europske povijesti koje bi pomogle učenicima i nastavnicima u istraživanju zajedničkoga europskoga naslijeđa. U sklopu toga Hrvatska udruga nastavnika povijesti provodi projekt pod nazivom Naslijeđe Austro-Ugarskog Carstva.

Projekt je započeo kick-off sastankom u Gdanjsku u travnju 2019. Aktivnosti u Hrvatskoj započele su krajem kolovoza 2019. g. Rok realizacije bio je do kraja 2020. g. ali je zbog poteškoća uzrokovanih pandemijom COVID-19 virusa produljen do kraja 2021. Provodi u šest škola u Hrvatskoj.

Ciljevi projekta su razvijanje:

  • razumijevanja globalnih pojava u lokalnim centrima aktivnosti,
  • inovativnih modela poučavanja i učenja o imperijalnim naslijeđima, problemima raznolikosti i naslijeđa kroz istraživanje lokalne povijesti,
  • znanja i vještina potrebnih za istraživačko učenje.

Ciljevi će se postići:

  • mentoriranim istraživanjem kao metodom učenja,
  • uključivanjem u proces učenja lokalnih organizacija i pojedinaca,
  • usmjeravanje fokusa istraživanja na raznolikosti uključenih lokalnih okruženja
  • stvaranjem mreže suradnje centara aktivnosti.

Koordinator projekta:

Vedran Ristić, prof. mentor

III. gimnazija Osijek