U organizaciji Hrvatske udruge nastavnika povijesti, SENSE – Dokumentacijskog centra za tranzicijsku pravdu i Documente – Centra za suočavanje s prošlošću održan je u Puli 2. prosinca 2017. seminar za nastavnike povijesti Kako kreativno pristupiti nastavi povijesti?. U sklopu seminara održano je nekoliko predavanja i radionica kojim su prisustvovali nastavnici povijesti iz nekoliko županija Republike Hrvatske.

Mirko Klarin u svom je predavanju ukratko predstavio SENSE Tribunal, specijaliziranu agenciju koja je tijekom dva desetljeća dnevnom i tjednom tisku, televizijskim postajama, javnosti i zainteresiranim institucijama u zemljama jugoistočne Europe osiguravala objektivne i pouzdane informacije o svim relevantnim zbivanjima na Međunarodnom kaznenom sudu za bivšu Jugoslaviju.

Izložbu Spomenici na nišanu i njezin interaktivni narativ predstavio je Nikša Minić u kojem je naglasio njegovu dostupnost na internetu stranicama SENSE Dokumentacijskog centra za tranzicijsku pravdu dodavši kako narativ, s obzirom na širinu arhivskih dokumenata koju nudi, slijedi multiperspektivni pristup istraživanja povijesti koja je sve više prisutna u povijesti kao nastavnom predmetu.

Nikica Torbica je predstavio priručnik Kako kreativno pristupiti nastavi povijesti? autora Gorana Đurđevića. Prisutnima su predstavljene četiri radionice namijenjene osnovnoj i srednjoj školi koje se zasnivaju na projektima Lica otpora i Zatiranje povijesti i sjećanja. Nakon upoznavanja sa sadržajem priručnika, nastavnici su imali priliku i iznijeti ideje za buduće publikacije. Tako smo saznali koje su teme iz suvremene povijesti nastavnicima najzanimljivije te što dodati budućim priručnicima kako bi bili iskoristiviji u nastavi.

Dea Marić s Filozofskog fakulteta u Zagrebu održala je predavanje pod naslovom Kako poučavati kontroverzne i osjetljive teme u nastavi povijesti? u kojem se fokusirala na potencijal koje poučavanje ovakvih tema može imati na kognitivni i afektivni razvoj učenika. Korišteni su primjeri metoda, pristupa i strategija poučavanja primjenjivani u Sjevernoj Irskoj kod poučavanja tema Sjevernoirskog konflikta. U popratnoj diskusiji promišljane su mogućnosti poučavanja kontroverznih i osjetljivih tema u kontekstu nastave povijesti u suvremenoj Hrvatskoj.

Vedran Ristić iz III. gimnazije Osijek održao je radionicu o spomeničkoj baštini grada Osijeka. Njezin je cilj bio osvjestiti u učenicima slojevitost poruka koje šalju spomenici kao dio urbanog pejzaža bilo kojeg grada. Nakon izloženih nekoliko primjera osječkih spomenika koji su tijekom povijesti mijenjali svoju funkciju, uslijedio je radni zadatak osmišljanja vlastitog spomenika. Zaključeno je da je radionica dobar način upoznavanja učenika s lokalnom kulturnom baštinom i koristan alat za vježbanje analize spomenika kao povijesnih izvora.

Posljednje predavanje, Damnatio memoriae – primjer grada Pule održali su Igor Šaponja i Igor Jovanović u kojem su na primjeru grada Pule pokazali kako zatiranje sjećanja kroz uništavanje spomeničke i kulturne baštine nije karakteristično isključivo za suvremenu povijest već svoje postojanje nalazi i u ranijim razdobljima naročito tijekom rimske vlasti u Puli.

Naposljetku je izvršena evaluacija održanog seminara u kojoj su svi sudionici pokazali zadovoljstvo odabranim temama i njegovom kvalitetom te je zaključeno kako seminari ovakvog tipa trebaju biti češće održavani s ciljem poboljšanja kvalitete nastavnika i nastave povijesti.

Tekst: Nikša Minić, prof.

Foto: Vedran Ristić, prof.

Kako kreativno pristupiti nastavi povijesti? – izvješće sa seminara
Tagged on:                                     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *